2023.1700.2
DPH při zničení, ztrátě či odcizení zboží a zásob a podmínky likvidace zboží a zásob
Ing. Jana Ledvinková
Nahoru1. Úvod
V běžné praxi se stává, že dojde ke zničení, ztrátě či odcizení obchodního majetku plátce a plátce by měl tyto okolnosti pro účely ZDPH prokázat. Důvodem je, že při pořízení obchodního majetku, jako jsou zásoby či materiál, si plátce uplatnil nárok na odpočet daně a bude muset posuzovat, zda nenastává situace, kdy by měl vyrovnat původně uplatněný odpočet daně ve vazbě na ustanovení § 77 odst. 2 písm. c) ZDPH. Podrobně se touto problematikou zabývá Informace GFŘ k uplatňování ZDPH při vyrovnání odpočtu daně podle § 77 odst. 2 písm. c) ZDPH a úpravě odpočtu podle § 78e ZDPH. V informaci je i řada praktických příkladů.
Vyrovnání odpočtu daně se provádí podle § 77 odst. 2 písm. c) ZDPH u obchodního majetku s výjimkou dlouhodobého majetku plátce, který v okamžiku jeho ztráty, zničení či odcizení ještě nebyl použit.
Úprava odpočtu daně se provádí u dlouhodobého majetku podle § 78e ZDPH.
V praxi půjde nejčastěji o materiál (náhradní díly, obaly, palivo, mazadla, čisticí prostředky, další hmotné movité věci jako drobný hmotný majetek), zboží, polotovary.
Korekční mechanismus se uplatní v tříleté lhůtě pro uplatnění nároku na odpočet daně. V nedoložených případech nevzniká daňová povinnost na výstupu, ale vznikne povinnost vyrovnat původně uplatněný odpočet daně na vstupu. Vyrovnání odpočtu se uvede jednorázově na ř. 45 daňového přiznání a neuvádí se do kontrolního hlášení.
K tomuto vyrovnání nebo úpravě odpočtu dochází pouze jednorázově.
Cílem zákonodárce bylo, aby plátce vyrovnal, nebo upravil dříve uplatněný nárok na odpočet daně při nedoložených případech zničení, ztráty nebo odcizení obchodního majetku. Povinnost provést vyrovnání odpočtu daně podle § 77 odst. 2 písm. c) ZDPH se vztahuje na situace, kdy plátce nemůže důkazními prostředky řádně doložit, že došlo ke zničení, ztrátě či odcizení obchodního majetku jiného než dlouhodobého majetku. V podstatě je plátce v situaci, kdy mu není znám osud obchodního majetku.
Nahoru2. Jak doložit skutečnosti o zničení, ztrátě nebo odcizení obchodního majetku
Důkazní prostředky se budou odvíjet od toho, jakým způsobem došlo ke zničení, ztracení či odcizení obchodního majetku.
V každém případě by měl mít plátce k dispozici soupis majetku, který by měl obsahovat pořizovací cenu bez daně, základ daně, sazbu daně a výši daně, též datum pořízení obchodního majetku a zdaňovací období, kdy byl odpočet uplatněn a v jaké výši, zda byl uplatněn plný odpočet nebo krácený odpočet daně.
Zničení, ztráty nebo odcizení majetku lze prokázat zejména posudkem pojišťovny nebo soudního znalce, případně jinými důkazními prostředky specifikovanými podle způsobu vzniku manka a škody na majetku.
Zničení majetku živelnými událostmi
-
povodeň,
-
požár, nebo
-
vichřice.
Zničení obchodního majetku také nastává likvidací obchodního majetku, příp. také zničením majetku třetí osobou, vytopením skladovacích prostor závadou na vodovodním řadu/instalaci, špatným skladováním obchodního majetku, neodborným zacházením s majetkem atd.
Výše uvedený výčet zničení obchodního majetku není konečný, jelikož mohou nastávat nepřeberné situace, kdy ke zničení obchodního majetku může dojít.
Povodeň
Pro řádné prokázání zničení obchodního majetku při povodni je nutné doložit zejména potvrzení povodňové komise (zejména obecního úřadu, městského úřadu, městského úřadu městské části), ve kterém podepsaný zástupce příslušného úřadu deklaruje, že určité místo bylo zasaženo povodní.
Požár
Pro řádné prokázání zničení obchodního majetku při požáru je nutné doložit zejména zprávou státního požárního dozoru, resp. vyšetřovatele požáru.
Vichřice – a tedy i tornádo
Pro řádné prokázání zničení obchodního majetku při vichřici je nutné doložit zejména informacemi o vichřici, které může poskytnout Český hydrometeorologický ústav.
Samozřejmě na tento důkaz navazuje zjištění skutečného stavu poškození obchodního majetku pracovníkem pojišťovny.
Nahoru3. Likvidace
Likvidace obchodního majetku ve vlastní režii plátce
Likvidací obchodního majetku by se z obchodního majetku měla stát zpravidla odpadová surovina. Odpadovou surovinu je dále možné v zásadě využít např. k recyklaci, ke spálení ve spalovně, event. k uložení na skládku odpadů.
Při fyzické likvidaci obchodního majetku ve vlastní režii plátce by měl být vyhotoven likvidační protokol.
Obsah likvidačního protokolu:
-
důvody likvidace,
-
způsob likvidace,
-
čas likvidace,
-
místo provedení likvidace,
-
specifikace předmětů likvidace (název vyřazovaného majetku, pořizovací cena, množství majetku),
-
způsob naložení se zlikvidovanými předměty,
-
jména pracovníků zodpovědných za provedení likvidace (jméno osoby vystavující likvidační protokol, osoby, která likvidaci majetku schválila, osoby odpovědné za provedení likvidace majetku), nebo
-
jiné další relevantní údaje, kterými je např. fotodokumentace likvidovaného obchodního majetku (tj. jeho stavu před provedením likvidace).
Pokud likvidační protokol nebude obsahovat veškeré výše uvedené náležitosti, je na plátci, aby jinými důkazními prostředky prokázal, že došlo k reálné likvidaci obchodního majetku. Takovými jinými důkazními prostředky mohou být např. dokumenty o likvidaci majetku v souladu s interními předpisy/vnitropodnikovými směrnicemi plátce, ze kterých je patrné, jaký majetek byl zničen, jeho množství a cena, včetně data, kdy byl majetek zlikvidován.
Likvidace nebezpečného odpadu, ekologická likvidace třetí osobou
Likvidaci obchodního majetku ve vlastní režii zpravidla plátce nebude provádět při likvidaci autovraků, obalů, elektrických a elektronických zařízení, zářivek a výbojek, baterií a akumulátorů nebo pneumatik. Bude-li se jednat o likvidaci autovraku, je nezbytné doložit doklad o ekologické likvidaci vozidla, resp. tzv. "Potvrzení o převzetí autovraku do zařízení ke sběru autovraků". Tento doklad musí být vystaven autorizovanou společností, která je evidována Ministerstvem životního prostředí v seznamu společností ke sběru nebo zpracování autovraků.
Likvidace jiného majetku, zejména obalů, elektrických a elektronických zařízení, zářivek a výbojek, baterií a akumulátorů, pneumatik musí být provedena v souladu s relevantními právními předpisy (např. zákon o odpadech nebo zákon o obalech a navazující prováděcí právní předpisy).
Pokud je realizátorem likvidace jiná osoba než plátce, bude povinna pro plátce vystavit potvrzení o likvidaci, které by mělo obsahovat zejména:
-
evidenční číslo potvrzení,
-
údaje o plátci, který provádí likvidaci,
-
datum vystavení potvrzení,
-
název likvidovaného majetku,
-
popis majetku předaného k likvidaci včetně technického stavu,
-
datum provedení likvidace,
-
osobu vystavující potvrzení, osobu odpovědnou za provedení likvidace majetku, nebo
-
jiné další relevantní údaje, kterými jsou zejména fotodokumentace stavu majetku při předání majetku k likvidaci.
Pokud likvidační protokol nebude obsahovat veškeré výše uvedené náležitosti, je na plátci, aby jinými důkazními prostředky prokázal, že došlo k reálné likvidaci obchodního majetku.
Likvidaci zásob podléhajících rychlé zkáze lze doložit jinými důkazními prostředky.
Takovými jinými důkazními prostředky mohou být např. dokumenty o likvidaci majetku v souladu s interními předpisy/vnitropodnikovými směrnicemi plátce, ze kterých je patrné, jaký majetek byl zničen, jeho množství a cena, včetně data, kdy byl majetek zlikvidován, přičemž plátce doloží i daňový doklad vztahující se k likvidaci obchodního majetku, příp. úhradu za provedenou likvidaci.
Takovýmto likvidovaným majetkem budou např. potraviny, květiny, léky s prošlou lhůtou spotřeby, jež jsou zpravidla umisťovány ve větším množství do vyhrazených nádob/kontejnerů a následně vyvezeny ke spálení do spalovny nebo na skládku odpadů. Pokud takové ztráty odpovídají ztrátám do normy uvedené plátcem ve vnitřním předpisu, pak není povinen provést vyrovnání odpočtu.
Vyrovnání, nebo úpravu odpočtu daně není nutné provést u obchodního majetku, kdy plátce přetvoří obchodní majetek na odpadovou surovinu, která je následně dodána jiné osobě. Takovouto situací může být např. dodání/prodej kovových odřezků z výroby (kovový šrot) sběrně odpadů.
Nahoru4. Zničení majetku třetí osobou
Zničením majetku třetí osobou bývá například poškození cizí věci. Pro řádné prokázání zničení majetku třetí osobou je nezbytné doložit zejména usnesení o odložení věci vydané Policií ČR, usnesení o zahájení trestního stíhání, nebo usnesení o zastavení trestního stíhání.
Nahoru5. Vytopení skladovacích prostor, špatné skladování obchodního majetku, neodborné zacházení s majetkem
Zničení majetku, ke kterému dochází např. vytopením skladovacích prostor závadou na vodovodním řadu/instalaci, špatným skladováním obchodního majetku, neodborným zacházením s majetkem, je nutné doložit zejména dokumenty o zničení majetku v souladu s interními předpisy plátce, ze kterých je patrné, jaký majetek byl zničen, jeho množství a pořizovací cena, včetně data, kdy byl majetek zničen.
Nahoru6. Řádné doložení ztráty obchodního majetku
Základem doložení "osudu" ztraceného…